default logo

DESPRE PROIECT

Unabhängiges Institut für Umweltfragen UfU e.V. desfasoara în momentul de fața în 5000 de scoli din Germania, precum si in scoli din Spania, Italia, Grecia, Danemarca, Anglia, Bulgaria, si  Japonia   proiectul Fifty/Fifty – Cresterea eficientei energetice in unitatile de invatamant.

Incepand din luna octombrie 2015 Campania este implementata in Romania de catre UfU in parteneriat cu Asociația Environ cu susținerea Ambasadei Republicii Federale Germania la Bucuresti.

Implementarea Proiectului in Romania se face în baza Parteneriatului existent intre Asociația Environ si Ministerul Educației Nationale si Cercetarii Stiințifice.

Initiativa UfU de a implementa si in Romania acest proiect se inscrie in contextul in care la Conferința internaționala asupra schimbarilor climatice (COP21), organizata sub egida ONU, in 2015 la Paris, cele 28 de State Membre au stabilit sa pledeze pentru ca emisiile de gaze cu efect de sera sa fie diminuate la nivel global cu 40 % pana în 2030, cu 50 % pana în 2050, si sa fie ‘apropiate de zero sau chiar mai mici’ în 2100 fața de anul 1990, astfel încat cresterea temperaturii medii globale sa nu depaseasca 2 grade Celsius în anul 2100 fața de perioada preindustriala.

Obiectivul proiectului “50/50 – Cresterea eficienței energetice” este, pe langa economisirea energiei, sa provoace o schimbare de comportament în randurile participanților si a membrilor familiilor acestora in ceea ce priveste acțiunile concrete prin care fiecare dintre noi poate lupta împotriva schimbarilor climatice.

Pe langa obiectivul principal care vizeaza implicarea directa a elevilor si a cadrelor didactice în aplicarea unui set de masuri practice vizand utilizarea eficienta a resurselor prin cresterea eficientei energetice a unitatilor de învatamant si contributia la reducerea amprentei de carbon, Proiectul îsi propune si angrenarea autoritatilor locale într-un proces activ de informare si constientizare a populatiei în ceea ce priveste masurile concrete in domeniul atenuarii schimbarilor climatice, promovarii economiei circulare  si încurajarea unui comportament responsabil fata de mediu la nivel personal.

Scurt istoric

Unabhängiges Institut für Umweltfragen UfU a inceput implementarea conceptului de economisire a energiei si eficienta energetica, Fifty/Fifty,  inca din anii ’90 la  Berlin: a purtat discutii cu unitatile de invatamant, cu institutiile administrative si politice, reusind, in cele din urma sa convinga toti actorii implicatii in mamagementul administrative al scolilor cu privire la utilitatea si avantajele aplicarii acestui concept.

De-a lungul timpului a fost elaborata o metodologie de desfasurare a proiectului, care este actualizata în mod constant. În acelasi timp, an de an se stabilesc noi prioritați pentru extinderea implementarii proiectului in cat mai multe unitati de invatamant.

Fifty/Fifty se bucura de succes in randul scolilor si de interes din partea autoritatilor, numarul scolilor inscrise in proiect crescand in fiecare an. Aceasta demonstreaza ca, în timpul care s-a scurs de la inițierea proiectului, importanta tematicilor abordate precum cele legate de schimbarile climatice au început sa fie percepute tot mai mult de catre public, ceea ce a condus la o implicare din ce in ce mai mare din partea elevilor, a cadrelor didactice si a administratorilor in proiect.

Indicele de succes al acestui proiect este dat chiar de aceasta implicare: daca eforturile tuturor celor implicati converg in aceeasi directive, efectele sunt vizibile in scaderea consumului de energie la nivelul unitatii de invatamant.

In subsidiar, Fifty/Fifty a contribuit în Berlin, stabilirea unor obiective privind eficienta energetica la cladiri si imobile adoptate la nivel local.

Succesul implementarii Fifty – Fifty la Berlin a transformat acest proiect intr-un model de bune practici la nivel European, lucru demonstrate si de faptul ca UfU a reusit extinderea acestui proiect si in alte tari din Uniunea Europeana si nu numai.

Implementarea Fifty/fifty in Romania s-a facut prin intermediul unui Program Pilot derulat in sase unitati de invatamant avand ca rezultat stabilirea catorva standarde de comportament responsabil in ceea ce priveste eficientizarea energetica, respectiv:

  • Au fost implementate masuri de micsorare a consumului inutil de curent electric si energie pe perioada week-end-urilor si in vacante
  • Ca urmare a aplicarii metodelor simple de economisire s-a observant o scadere cu approx. 10% a consumului energetic
  • Metodele de economisire a energiei au devenit parte integranta din programul zilnic al elevilor atat la scoala cat si acasa

Ca urmare a succesului inregistrat de proiectul pilot, Asociatia Environ in parteneriat cu UfU continua implementarea proiectului si pe mai departe.